dinsdag 18 december 2012

Hof Kameroen handhaaft straf om Homoseksualiteit


Een hof van beroep in Kameroen heeft maandag een celstraf van drie jaar voor een man gehandhaafd die veroordeeld is wegens homoseksueel gedrag. De man had een sms gestuurd naar een andere man met de tekst 'Ik ben erg verliefd op jou'.

De 32-jarige Jean-Claude Roger Mbede werd in juli om medische redenen voorlopig op vrije voeten gesteld. Hij had op dat moment al anderhalf jaar van zijn straf uitgezeten. Vechtend tegen zijn tranen zei Mbede maandag niet te weten of hij het aankan de rest van zijn straf uit te zitten. "Ik keer terug naar de erbarmelijke omstandigheden waardoor ik voor mijn tijdelijke vrijlating zo ernstig ziek was geworden", aldus Mbede. "Ik weet niet of ik de homofobe aanvallen van medegevangenen en cipiers, vanwege mijn vermeende en onbewezen seksuele ge- aardheid, nog langer trek. Het gerechtelijk systeem in dit land is zo oneerlijk."

Weinig andere landen in Afrika kennen zulke strenge straffen voor homoseksualiteit. De Kameroense wet schrijft straffen van vijf maanden tot vijf jaar voor voor mensen die schuldig worden bevonden aan 'seks met iemand van hetzelfde geslacht'. Vorig jaar werden veertien mensen vervolgd wegens homoseksualiteit. Twaalf van hen werden veroordeeld.

Veel bewijs is niet nodig voor een veroordeling. In oktober werden twee mannen veroordeeld wegens hun 'vrouwelijke' voorkomen en omdat ze betrapt waren op het drinken van Bailey's Irish Cream, een drankje dat populair zou zijn onder homoseksuelen.

bron: FokNieuws.nl