maandag 24 december 2012

Homo-vraag irritieert Anderlecht trainer

'Is het een vriend, of dé vriend van Bram Nuytinck?' Tom Coninx, voetbaljournalist bij de Vlaamse tv-zender VTM, polste bij de coach van Anderlecht nadrukkelijk naar de geaardheid van een speler. 'Is dat nu relevant?', vragen ze zich bij RSCA af, zo meldt Het Nieuwsblad op haar website.

Tijdens een interview met John van den Brom, coach van Anderlecht, stelde journalist Tom Coninx de volgende vraag: ‘Ik zag op een Belgacom-reportage dat verdediger Bram Nuytinck samenwoont met zijn beste vriend. Is het een vriend of dé vriend?' Van den Brom haalde de schouders op: 'Dé vriend is het niet. En als dat zo zou zijn, dan maakt het me niet uit.'

Opvallend, omdat oud-NEC-speler Nuytinck volgens Het Nieuwsblad een vriendin heeft in Nederland. Bij Anderlecht reageren ze geprikkeld op de vraag. Woordvoerder David Steegen: 'Is dat nu relevant in een interview met een trainer? Een suggestieve vraag over een speler die in één huis woont met een vriend. Ergens zijn er grenzen. De kijker kan verkeerde conclusies trekken.'

Coninx zelf ziet het probleem niet met zijn vraag. Integendeel: 'Nadat Nuytinck vertelde dat hij samenwoonde met een vriend, gingen er in het voetbalmilieu allerlei geruchten rond. Dan is het toch logisch dat je zoiets vraagt? Ik zeg niet dat Nuytinck homoseksueel is, hé. Ik vraag het gewoon. Dat is in mijn ogen beter dan er gewoon over te zwijgen. Dat we nu discussiëren over mijn vraag, toont nog maar eens aan dat homo- seksualiteit nog altijd een groot taboe is in het voetbal. En dat vind ik enorm jammer.' 

bronnen: GayKrant.nl / Het Nieuwsblad