donderdag 17 januari 2013

Blijf gewoon je Fucking zelf ‼


Gepest maar trots !! Dat is de kernboodschap van topstylist Fred van Leer en musicalster Jamai Loman die afgelopen vrijdag de anti-pest site 'GepestMaarTrots.nl' lanceerden. Het doel van deze kersverse site is om zoveel mogelijk verhalen van bekende en minder bekende Nederlanders over pesten te verzamelen. Daarmee hopen beide heren dat gepeste jongeren gaan beseffen dat het uiteindelijk beter zal gaan. Gay.nl sprak met initiatiefnemer Fred van Leer.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de site 'GepestMaarTrots.nl' te lanceren?
Iedereen heeft wel meegekregen dat Tim Ribberink zelfmoord pleegde omdat hij werd gepest. Ik vond dat een enorm schrijnende zaak en het idee dat zo'n jong iemand zelfmoord pleegt is gewoon bizar. Toen kort daarna ook nog eens de 15-jarige Fleur Bloemen voor de trein sprong omdat ze enorm getreiterd werd, was ik werkelijk met stomheid geslagen. Via social media liet ik iedereen weten dat ik er iets aan wilde doen en vrijwel direct liet Jamai van zich horen. De volgende dag hebben we gelijk gebeld over de verschillende mogelijkheden en vanuit het niets pakte Shownieuws dit meteen op. Eigenlijk hadden we op dat moment nog helemaal niets. Eén ding was echter zeker, en dat was dat het positief moest zijn.

Wat hopen jullie nu concreet te bereiken met deze nieuw site?
We vinden het belangrijk dat diegenen die gepest worden zich gaan realiseren dat het gepest wellicht nooit zal ophouden. Echter moeten ze zich ook beseffen dat er wél een manier is om ermee om te gaan. De site moet een soort platform worden waarop iedereen zijn of haar verhaal kwijt kan. Doordat dit voornamelijk echt bekende mensen zijn zullen jonge kinderen algauw denken dat je dus toch heel wat kunt bereiken, ook al wordt of ben je gepest. Door onze eigen bekendheid kunnen we ook gewoonweg veel meer mensen benaderen en zullen veel Nederlandse grootheden hun verhaal doen. Froukje de Both, Daphne Deckers en Maurice Wijnen hebben hun verhaal al verteld. Maik de Boer, Nicolette van Dam en Lieke van Lexmond zijn slechts enkelen die nog zullen volgen. Het belangrijkste is dat het wel allemaal positieve verhalen zijn.

Je bent zelf ook gepest. Wat heeft dit precies met je gedaan?
Ik ben inderdaad 8 jaar lang enorm gepest en zat daardoor altijd thuis in mijn eentje met mijn Play Mobil te spelen. Ik werd heel erg met mezelf geconfronteerd en begon me echt af te vragen hoe ik dat gepest nou moest aanpakken. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf 'wacht maar af, ik word er sterker door'. Het gevolg is dat ik nu heel erg de drang heb om mezelf te bewijzen. Ook heb ik er een enorme overlevingsdrang aan overgehouden. Dit is natuurlijk hartstikke positief want het pesten heeft mij uiteindelijk dus alleen maar sterker gemaakt. Het is belangrijk dat je er zo mee kan omgaan. Neem nooit de slachtofferrol aan en probeer vooral geen wraakgevoelens jegens de pestkoppen te hebben. Dat is negatieve energie en het is beter die om te zetten in positieve energie. Ik weet dat het heel makkelijk is om dat te zeggen, maar blijven zitten en niets doen helpt ook niet.

Ben je weleens gepest vanwege je geaardheid?
Ja, natuurlijk! Er werd zo ontzettend vaak gezegd: 'Je bent een homo, je bent een mietje !!' Alle jongens wisten ervan. Ik kon ook geen stiekeme homo zijn omdat ik dit wel duidelijk ben. Daarnaast was ik ook nog eens dik en kleedde ik me anders. Ik was dus een dikke homo, genoeg reden om me te pesten. Toch vroeg ik me altijd af waarom, want ik ben toch gewoon wie ik ben? Ik snap het nu nog steeds niet maar ja, het zijn ook maar kids die altijd wel naar een reden op zoek zijn. Ik denk wel dat het vandaag de dag erger is geworden. Ik word nog steeds nageroepen met leuzen als 'hey, kankerhomo !!'. Maar ik lach er altijd om en roep dan meestal zoiets als 'en je vader vond het lekker hoor, schat !!'. Ja, 10 jaar geleden was het veel vrijer en vandaag de dag gaat het er allemaal een stuk heftiger aan toe. Het is daarom belangrijk dat je daarmee leert omgaan. Ik weet dat het makkelijk is om zoiets te zeggen, maar je moet wel sterk zijn !! Je moet ruggengraat krijgen.

Wat is de belangrijkste boodschap voor onze lezers die gepest worden
Blijf sterk en verander niet! Het is belangrijk om aller tijden bij jezelf te blijven, en anders zijn is hartstikke LEUK !! Dus blijf gewoon je fucking zelf !!

Bezoek de website van Fred en Jamai op:  www.GepestMaarTrots.nl

bron: Gay.nl