zaterdag 5 januari 2013

Gay&Night | No Asians Please


Gaysians, crasians, tsunami disasters. Heerlijk, die Aziatische nichten, een dankbare bron voor valse grappen. Die Aziaten kunnen dat namelijk wel hebben. Niemand valt op Asians? Niet waar, ze hebben toch die oude mannen? Tja, met hun kleine pikkies en verwijfde gedrag moeten ze ook niet veel meer verwachten hoor. Of vind jij Aziatische jongens stiekem best wel interessant? Laat je vrienden het maar niet horen, die zouden je voor gek verklaren. Grapje, is maar een grapje. Of vond je voorgaande zinnen niet bijzonder grappig? Ben jij eigenlijk weleens consequent genegeerd en bespot, puur op basis van je afkomst? Gay&Night was benieuwd hoe de ontvangende kant van deze 'onschuldige grappen' de situatie ervaart en vroeg drie jonge Aziatische homo's naar hun verhaal.

Niels (23): 'Er is weleens een sigaret op me uitgedrukt'
Ik heb me dit jaar ingeschreven voor de Mister Gay-verkiezing, maar wist eigenlijk van te voren al dat ik geen schijn van kans maakte. Twee jaar terug heb ik het ook al eens geprobeerd. Ik heb het idee dat veel Nederlanders in het algemeen niet op Aziatisch vallen, ook niet op Aziatische vrouwen. Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak, maar de situatie is voor Aziaten best heftig. Ik wordt tijdens het uitgaan echt minder gezien. Als ik sta te dansen, word ik soms gewoon van het podium afgeduwd of gaat er een groep mensen voor me staan om me vervolgens weg te drukken, alsof ik niet besta. Er worden ook flink wat gemene opmerkingen naar m'n hoofd gegooid. Ik was een keer uit met mijn beste vriend, toen iemand gewoon een sigaret op me uitdrukte. Mijn beste vriend tikte hem toen aan, en zei: "Kijk nou wat je doet!", waarop een heel nep excuses volgde: "O ja? Sorry schàt", terwijl ik werd aangekeken met zo'n 'Wat moet je nou'-gezicht. Ik ga altijd uit met mijn beste vriend, ook een Thaise jongen. Als een van ons niet kan, gaat de ander ook niet. Hij kan alles overigens wel beter van zich af laten glijden. Hij is ook iets ouder dan ik.

'Vaak word ik alleen aangesproken door oudere mannen'
Vaak word ik alleen aangesproken door oudere mannen. Dat zie je sowieso veel tijdens het uitgaan, Aziatische jongens met een oudere date of partner. Ik heb daar echter meestal geen interesse in. Mijn vrienden zijn overigens Nederlanders en bijna allemaal boven de dertig, zij staan wel open voor Aziatische jongens. Ik heb ze weleens gevraagd of ze Aziatische jongens vroeger leuk vonden en daar antwoordden ze allemaal nee op. Daarom heb ik er een aantal meegenomen op een reis naar Thailand, Laos en Indonesië, waar ze hebben kunnen ervaren hoe mensen daar leven en vooral hoeveel respectvoller men daar met elkaar omgaat dan in Nederland. Dat heeft ze wel van mening doen veranderen. Ik vind het jammer dat veel mensen in hun profielen al aangeven "No Asians please". Ze hebben van tevoren hun grenzen al bepaald en staan niet open voor anderen. Ik heb weleens per ongeluk een berichtje gestuurd aan iemand die op zijn profiel blijkbaar "No Asians" had staan. "Hallo, lees mijn profiel, alsjeblieft", stuurde hij toen 'vriendelijk' terug.

De verhalen van Niels (23), Mel (22) en Davion (23) vind je in het januari-nummer van 'Gay&Night' Magazine.

Bekijk het hele artikel in het januari-nummer van 'Gay&Night':  KLIK HIER

bronnen: Gay.nl / Gay&Night