zaterdag 5 januari 2013

Zelfs mijn TV is Roze !!


COLUMN - Dag lieve kijkbuiskinderen. Na een jaar van afwezigheid keer ik terug aan het columnfront van gay.nl. Voor zij die mij gemist hebben: "Superbedankt mam !!" En voor zij die mij verafschuwden: "Jullie zijn mijn inspiratie, mijn motivatie en mijn reden dat ik er weer ben."

Vanaf nu gaat mijn column altijd over TV. Nationaal en internationaal, liefst met een homo of een lesbienne er in heb ik begrepen uit de briefing maar dat leek me een overbodige voetnoot, want je kan de tv niet aanzetten of er staat weer een homo zichzelf te profileren. Wat dat betreft was The Voice wel een verfrissende uitzondering. Daar werd maandenlang vooral niet al te veel gezegd over het feit dat Leona, de uiteindelijke winnares, een vrouw heeft en een kind.

Een voormalige Facebook-vriend tweette verbaasd: "Jezus, is dat mens lesbisch? Dat vind ik wel weer jammer." U begrijpt dat ik hem heb moeten verwijderen uit mijn lijst vanwege verstrekkende onnozelheid. Maar het kan nog erger. In KRO's Uit de Kast ging onze grote Messias Arie Boomsma voor een aandoenlijke dubbelslag. Een homo, een lesbienne en ook nog eens allebei doof. De EO zou het als bewijs zien, maar gelukkig ging Arie er respectvol mee om. Wie dat niet voor elkaar kreeg was de mama van de doofpot. Leuk als je moeder zegt: "Ik ben tegen lesbiennes."

Ondertussen maakt Nederland zich op voor een nieuw seizoen van het altijd lekker campy 'The X-Factor'. Schijnbaar zonder Stacy 'Kijk ik heb lekker gek een aardappelzak aan' Rookhuizen, maar als het buitenland een indicator is, vól spraakmakende homo's. In Amerika was er de vrolijke Jason Brock die gedwongen werd om feestnummer te spelen terwijl de man best kon zingen, hij viel heel snel af. Engeland werd echter vele liveshows geteisterd door het fenomeen Rylan Clarke. Een pratende paspop die lekker elke week in een gek pakje vrolijke valse noten kweelde en dan weer de haat van de natie op zijn hals haalde als hij door ging. Die gekke Britten ook altijd.

Hij won overigens niet, dus dat was wel weer jammer. Misschien dat taalpuriste en heerlijk droogkomische lesbienne Paulien Cornelisse de homoseksuele eer kan verdedigen in 'Wie Is de Mol?'. Na de uitschakeling van Ewout 'Istie nou bi of nie?' Genemans hoop ik dat ze heel ver kan komen. Ja die visfucker uit Volendam schijnt ook een nicht te zijn, maar die gaan we zijn lidmaatschap afnemen. Wel een gave eerste aflevering weer, lekker verwarrend en ik heb knetterveel zin in volgende week.

Dat had ik overigens geen enkele keer bij het afgelopen seizoen 'Boer Zoekt Vrouw'. Leuk dat ze een homoboer konden vinden die mee wilde doen. Maar wat een saaie seksloze sok was die Willem zeg. En dan moet je daar voor straf mee naar Zwitserland om daar in een Mongolenhut te slapen en pijnlijke stiltes te laten filmen. Wat een hel.

Tot zover de volstrekt selectieve recap van allerlei televisie-gayness, heeft u veel gemist? Niet echt hoor. Zeker niet wat de Ameri- kaanse 'talentenjachten' betreft. In tijden van crisis pakken alle rednecks massaal de telefoon en stemmen op de basis van hun beschaving: Country-artiesten.

Wel leuk dat wij nuchtere Hollanders wat dat betreft voor een leuke lesbo zijn gegaan en dus is mijn gay icon deze keer de lesbienne die amper op een lesbienne leek: Leona. Volgende maand weer eentje en dan hebben we er aan het einde van het jaar twaalf en dan is het uhm, december. Tot volgende maand !!

Robbert Jan Proos

bron: Gay.nl