dinsdag 5 maart 2013

Homofobe ex-Kardinaal is zelf Homo


De Britse ex-kardinaal Keith O'Brien, die onlangs uit zijn ambt werd gezet nadat hij beschuldigd was van ongepast seksueel gedrag met jonge priesters, heeft zondag bekend en zijn excuses aangeboden. De meest vooraanstaande rooms-katholieke functionaris in Groot-Brittannië weersprak de beschuldigingen in eerste instantie fel maar kwam daar zondag op terug.

Opvallend detail is dat de homoseksuele kardinaal in Groot-Brittannië bekend staat als homofoob. Zo heeft hij de afgelopen maanden een felle campagne geleid tegen de openstelling van het Britse huwelijk voor paren van het zelfde geslacht.

Ik geef toe dat mijn seksuele gedrag als geestelijke onacceptabel is geweest en bied dan ook mijn verontschuldigingen aan. Zowel de kerk, als alle gelovigen en mijn sekspartners heb ik schade toegebracht.Ik heb mij de afgelopen dagen niet kunnen verdedigen maar krijg nu de kans te verklaren dat mijn seksuele gedrag niet viel binnen de normen die van een priester, aartsbisschop en kardinaal verwacht mag worden", aldus de 74-jarige ex-kardinaal zondag.

Hij liet tevens weten dat hij zich vanaf nu volledig zal terugtrekken en geen enkele rol meer zal spelen binnen de katholieke kerk. Ook zal O'Brien niet naar het conclaaf in Rome gaan waar de kardinalen binnenkort een nieuwe paus kiezen. Daar zal nu geen enkele Britse kardinaal bij zijn.

Britse homo-organisaties zijn blij dat O'Brien is teruggetreden en dat hij alles openlijk heeft bekend. De homogroepering Stonewall gaf O'Brien vorig jaar nog de titel 'Homofoob van het jaar' omdat de kardinaal zich herhaalde malen in de media fel uitgelaten had tegen het homohuwelijk en tegen meer rechten voor homoseksuelen. Ook Stonewell laat weten blij te zijn dat de kardinaal geen rol meer speelt binnen de katholieke kerk.

bron: GaySite.nl
        

Excuus Britse kardinaal Keith O'Brien is slap

De excuses van de van ontucht beschuldigde Britse kardinaal O'Brien gaan niet ver genoeg. Hij dient expliciet excuses te maken aan de homogemeenschap, vindt activist Peter Tatchell.

"De bekentenis van kardinaal O'Brien is een slap excuus en gaat niet zo ver als wat we van een spiritueel leider mogen verwachten", stelt Peter Tatchell, Engelands bekendste homorechtenactivist. "Ik dring erop aan dat hij berouw toont voor zijn homofobie en hypocrisie door zich te verontschuldigen tegenover de homogemeenschap voor de haat die hij heeft gezaaid en de schade die hij heeft veroorzaakt. En door publiekelijk berouw te tonen voor zijn homofobie."

Tatchell's commentaar volgde op de bekentenis van de homofobe kardinaal Keith O'Brien waarin hij erkende seksuele relaties met mannen te hebben gehad. "Ik geef toe dat er momenten zijn geweest dat mijn seksuele gedrag beneden de normen was die van mij als priester, aarts- bisschop en kardinaal mogen worden verwacht", biechtte hij op.

Beschuldigingen van misbruik van jonge priesters in de jaren 80 leidden vorige week tot zijn aftreden. O'Brien was de meest vooraanstaande rooms-katholieke functionaris in Groot-Brittannië. De geestelijke was een notoire homohater en haalde regelmatig uit naar homo's en lesbien- nes. De voorgenomen openstelling van het burgerlijk huwelijk noemde hij onlangs nog 'een groteske ondermijning van een algemeen aanvaard mensenrecht'. Volgens O’Brien zou de nieuwe huwelijkswetgeving het Verenigd Koninkrijk te schande zetten voor de wereld.

bron: GayKrant.nl