zondag 17 maart 2013

Pim | Hand in Hand, Kameraden


COLUMN - Ik had er altijd al een hekel aan. Van die verliefde stelletjes die overal en aan iedereen hun liefde laten blijken. In de tram, supermarkt en vooral op straat. Zonder schaamte houden ze elkaars hand vast of geven ze elkaar een kus. Zelfs bij het uitkiezen van een diepvriespizza gaan ze elkaars rug staan strelen. En van de Blokker naar de HEMA, wat maar twee meter lopen is, moeten ze toch weer elkaars hand vastpakken.

Met hun liefde zag ik mijn eigen vrijgezellenbestaan. Vooral doordat zij zo liefdevol elkaars hand vast konden houden en ik alleen mijn sigaret vasthield. Het ergste is dat ze het niet doen om elkaar de liefde te tonen. Nee, ze doen het gewoon om ons te pesten. Met ons doel ik dan op die zielige singles van Nederland. Want iedere vrijgezel voelt de eenzaamheid bij het zien van deze verliefde koppels.

Ik snap al die gaybashers dus wel. Zij zijn eigenlijk gewoon eenzame, vrijgezelle homoseksuelen, die, net als ik, deze romantiek niet kunnen aanzien. Want als die vreselijk verliefde stelletjes klef doen, dan lijkt het alsof ze hun middelvinger naar je opsteken en zeggen: "Kijk, hoe ge- lukkig wij samen zijn, jullie niet. Sukkels."

Ik moet bekennen dat ik kortgeleden even een van hen ben geweest, door ook hand in hand te lopen op straat. Maar toen was het ook niet erg als ik andere stelletjes dat zag doen. Als ik hen zag lopen, dan voelde ik me gelukkig. Met hun liefde zag ik mijn eigen liefde. Ik had natuurlijk ook iemand om hand in hand mee te lopen, niks fijners dan dat. En dan vooral met trots naar iedereen glimlachen, om nog even duidelijk te maken dat die extreem knappe jongen naast je bij jou hoort. Dus ja, ik was net zoals zij. Ik wilde iedereen laten zien dat ik niet meer zo’n eenzame en seksloze single was.

Maar nu is dat anders. De enige hand die ik weer vast kan pakken, is die van mijn moeder en ik ben weer het slachtoffer van al die kleffe stel- letjes. Daarom mag nu niemand meer hand in hand lopen of in het openbaar zoenen. En als ik zelf weer iemand heb ontmoet waarmee dat kan, die ik helemaal kan aflebberen in de beddenhoek van de Ikea of wie ik kan gaan ophitsen bij de diepvriespizza's, dan laat ik het jullie wel weten. Dan mag iedereen weer gearmd lopen of op elkaars rug gaan zitten, hoe jullie je liefde ook willen tonen.

Pim Lammers

bron: KamKrant.nl