maandag 29 april 2013

USA – Basketball – Jason Collins | NBA-Speler: "Ik ben zwart en ik ben Homo"


                   
Een basketballer van de Washington Wizards, Jason Collins, is uit de kast gekomen. Collins zegt in Sports Illustrated: "Ik ben een 34-jarige NBA center. Ik ben zwart en ik ben homo".

De 2 meter en 13 centimer lange Collins vervolgt: "Het was niet mijn bedoeling om als eerste speler uit een grote Amerikaanse teamsport dit bekend te maken. Maar omdat ik het ben, ben ik blij om de discussie te starten".

De coming out van Collins is groot nieuws in Verenigde Staten. Op Twitter werd de Amerikaanse basketballer in een mum van tijd trending topic.

Oud-president Bill Clinton, wiens dochter Chelsea bij Collins in de klas zat, prijst de basketballer om zijn moed. "Dit is een belangrijk moment, niet alleen voor de profsport maar ook voor voor de homo-emancipatie", stelde Clinton in een verklaring. "Ik hoop dat iedereen, met name Jasons collega's in de NBA, de media en zijn vele fans hem steunen en het respect geven dat hij verdient".

bronnen: De Telegraaf / Sports Illustrated
             

NBA-Speler Collins komt openlijk 'Uit de Kast'

De Amerikaanse basketballer Jason Collins is openlijk uit de kast gekomen. Op de website van het Amerikaanse sportblad Sports Illustrated zei hij: "Ik ben zwart en ik ben homo". De 2,13 meter lange 34-jarige profspeler kwam dit seizoen uit voor Boston Celtics en Washington Wizzards.

Het kostte hem naar eigen zeggen veel moeite om te liegen over zijn geaardheid: jarenlang zou hij het als een groot geheim bij zich hebben gedragen. Tot nu toe speelde hij voor zes clubs. In 2003 haalde hij met de New Jersey Jets de finale van de play-offs. Zijn contract met de Washington Wizzards is net afgelopen; hij zoekt een nieuwe club waar hij op het hoogste niveau kan spelen.

NBA-chef David Stem noemt hem 'een gerespecteerd speler' en zegt trots op hem te zijn dat hij 'in deze belangrijke zaak het voortouw neemt'. Een paar maanden geleden kwam de Amerikaanse profvoetballer Robbie Rogers uit de kast, maar hij hing daarna zijn sportcarrière meteen aan de wilgen.

bronnen: Gay.blog.nl / Sports Illustrated


NBA-Baas David Stern blij met coming-out van Jason Collins

David Stern, de hoogste baas van de NBA, is vol lof over de coming-out van profbasketballer Jason Collins. "Jason is altijd een geres- pecteerd speler geweest. We zijn er trots op dat hij de leiding op zich heeft genomen in deze belangrijke zaak".

Verschillende basketballers toonden zich begripvol, de één enthousiaster dan de ander. Zo sprak Steve Nash van de LA Lakers op Twitter van 'maximaal respect', terwijl Kevin Durant van Oklahoma City Thunder aangaf blij voor Collins te zijn. "Als hij blij is, ben ik dat ook. Hij komt over als een goede kerel. Hij heeft mijn steun".

bron: De Telegraaf / Sports Illustrated / YouTube.com