zondag 21 april 2013

De Wandeling | Mijn vader werd vrouw


                         
Sabine van den Berg (44) is schrijfster en kunstenares. Begin dit jaar schreef ze het boek 'Wissel', een autobiografische roman over een tienermeisje van wie de vader verandert in een vrouw. Sabine is 16 jaar oud en volop in de puberteit als haar vader 'Uit de Kast' komt. Met zijn coming out verbleekt het gezin.

"Veel transgenders hebben een moeilijk leven en het is goed dat ze daarmee naar buiten treden en daar aandacht voor krijgen. Maar als 'kind van' sta je altijd in de schaduw. Met mijn boek geef ik dat meisje van 16 een stem". Sander de Kramer wandelt met Sabine in de duinen bij Castricum.

Sabine heeft de transitie van haar vader ervaren als een denderende trein 'zonder noodrem'. "Mijn vader klampte zich vast aan mijn vrouwe- lijkheid. Hij hing zijn jurken in mijn kledingkast. Ik haatte die kast". In eerste instantie is het een groot geheim binnen het gezin, waar alleen Sabine in wordt gedeeld. Maar als ook haar broers ervan weten, gaat de geest uit de fles.

"Mijn vader had haast. Zijn ideaal was zo snel mogelijk vrouw worden. Wij hobbelden daar een beetje achteraan. Als kind kom je in een rouw- proces zonder lijk. Al die facetten van rouw: kwaadheid, acceptatie, schuldgevoelens, alles komt voorbij. Maar er is geen lijk. Je zit met iemand die springlevend is. En hij wil met jou verder".

Maar dan komt haar vader zes jaar geleden met het nieuws dat hij zich weer wil laten terug veranderen tot een man. Ik dacht: "Het begint weer opnieuw. Maar nu kies ik voor mezelf".

bronnen: KRO.nl – De Wandeling / NPO.nl