woensdag 10 april 2013

Regenbogen vliegen om je oren

                          
COLUMN - Het kan je niet ontgaan zijn, Poetin was in Nederland. De schat kwam langs om even wat te kokkerellen met premier Rutte en koningin Beatrix. De lieverd lijkt zo stoer, met het gevechtsvliegtuig en geweren, maar in het echt, een mietje. En bang joh, zo bang. Van een punkbandje schijt hij in zijn broek, hij wordt zenuwachtig van kritische journalisten, en van homo's valt hij flauw. Nogal een dramaqueen hè ?!

Maar ik hoef natuurlijk niet uit te leggen op een homosite wat voor een idioot Poetin is. Ik denk dat bijna elke homo het niet eens is met de anti-homo wet (zou raar zijn als je als homo tegen een anti-homo wet bent). Maar toch. Er stonden (maar) 3000 mensen op het Oosterdok in Amsterdam. Maar waarom ?! Er zijn echt niet maar 3000 homo's in Nederland. 'Niet kunnen' zou de grootste oorzaak zijn. Maar ook 'het heeft toch geen zin' zou een reden zijn. Maar heeft het ook echt geen zin ?! Heb ik daar gister mijn tijd verspild ?!

Laat ik duidelijk zijn: nee, ik heb niet mijn tijd verspild. Ik heb daar niet 2,5 uur lang voor niks tussen een stelletje flikkers gestaan. Ondanks dat Poetin de kritiek lekker weg wuift. Ondanks dat hij ons wijst op Pedofielenvereniging Martijn en de positie van vrouwen in de SGP. Ondanks dat hij dus eigenlijk zegt, verbeter eerst jezelf en ga dan pas wijzen.

Ondanks dat, heb ik mijn tijd niet verspild. Waarom dan niet ?! Ik vind dat demonstreren niet altijd meteen hoeft te leiden tot een ommekeer. Tuurlijk, de meeste demonstranten en ik hopen dat Poetin zijn wet aanpast. Maar ik ga ook naar zo'n protest om een tegengeluid te geven, te zorgen dat die anti-homowet niet onopgemerkt blijft.

Daarbij heb ik ook een heel bijzonder gevoel als ik aan het demonstreren ben. Ik voel me één met de massa, één met die 3000 man (en vrouw) die op het Oosterdok staan.

Op zo'n moment weet ik weer dat ik ergens voor sta, en dat ik onderdeel maak van een wereld, maar vooral dat ik niet alleen ben. Dat ik niet de enige ben die op hetzelfde geslacht valt. Ik ben niet de enige die een anti-homowet belachelijk vind. Ik ben zeker niet de enige. Dat gevoel van niet alleen zijn, vind ik al een geweldig gevoel. Laat staan een homo activiste uit Rusland die de steunbetuiging ziet, voelt, beleeft. Die OOK merkt dat ze niet alleen is. Alleen voor die activiste zou ik zo weer op het Oosterdok gaan staan !!

Thijs Struijlaart

bron: KamKrant.nl