vrijdag 10 mei 2013

Frankrijk | Racistische Anti-Homoposter


                
Een poster die tegenstanders van het open huwelijk oproept om op 26 mei in Parijs de straat op te gaan, heeft op social media web- sites massale woede veroorzaakt. Veel mensen claimen dat het een racistische afbeelding van de Franse minister van Justitie is.

Op de poster, die deze week op Twitter werd geplaatst, staat volgens velen de Guinees-Franse minister Christiane Taubira afgebeeld als een gorilla die wordt ondergelopen door demonstranten van de 'Manif pour Tous' anti-homohuwelijkbeweging. Taubira was een van de meest voor- aanstaande voorstanders van het openstellen van het huwelijk voor homo's in Frankrijk en is vaak het doelwit van haar tegenstanders op slogans en posters.

Verdedigers van de advertentie zeggen dat de overeenkomsten met King Kong simpelweg waren bedoeld om de 'vernietiging' te laten zien die het open huwelijk het Franse familieleven zou toebrengen.

Na alle kritiek heeft de maker de afbeelding van zijn account verwijderd, met de tekst: "Ik kan bevestigen dat ik in mijn eentje handelde, zonder racistische intentie. Sorry als het pijn heeft gedaan. Ik trek de foto terug maar het is een misverstand, ik gebruikte een reeds bestaand monster-plaatje".

Frankrijk werd op 23 april het veertiende land in de wereld waar homokoppels het recht hebben om te trouwen ‼  Honderdduizenden mensen gingen – en gaan nog steeds – de straat op om daartegen te demonstreren. Ze zijn vooral boos over het adoptierecht voor homokop- pels.

bron: GayKrant.nl