donderdag 29 augustus 2013

Valentijn | "Expeditie Robinson was alles en niets wat ik ervan verwachtte" !!


Vanavond begint op RTL5 een nieuwe reeks van Expeditie Robinson. Dit keer kunnen we helaas niet genieten van de, laten we eerlijk zijn, best wel opmerkelijke cultuurverschillen tussen de Nederlandse en Vlaamse kandidaten, want er doen alleen Nederlandse kandi- daten mee. Zo ook Valentijn de Hingh, die in 2007 bekend werd door de documentaire Valentijn, waarin negen jaar lang haar transitie van man naar vrouw in beeld werd gebracht  Tegenwoordig is ze een bekend gezicht in het Amsterdamse (gay) nachtleven, mede dankzij het collectief 'The Amazing Agency', waar zij onderdeel van uitmaakt.

Wat was de belangrijkste overweging om mee te doen ?!
► Het werd me bij het kijken van het programma meteen duidelijk dat het niet echt iets was dat heel erg goed bij mij paste. Ik ben heel lang, maar wel heel dun, dus ik heb niet echt heel veel reserves om op te teren. Ik rook, ik heb een heel slechte conditie want ik sport niet. Naast het feit dat ik heel dun ben, eet ik wel heel veel. Het is niet zo dat ik gewend ben om heel weinig te eten. Dus op alle vlakken was het eigenlijk niets voor mij. Maar toch keek ik naar het programma en zag ik wat het met mensen deed, wat voor verhalen ze hadden, hoe zij het ervaarden, en dat vond ik ongelooflijk interessant. Ik dacht meteen dat er voor mij iets te halen zou zijn, en wát dat 'iets' dan zou zijn wist ik niet zo goed. maar ik wilde het heel graag meemaken.

Welke luxe miste je het meest ?!
Toch wel heel veel eten. Ik dacht echt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan eten.

Als BN'ers meedoen aan een realityprogramma lijkt het vaak alsof ze in hun achterhoofd toch nog bezig zijn met of ze PR-technisch gezien wel leuk genoeg overkomen. Had je dit idee bij je medekandidaten ook ?!
Ik denk dat bij realityprogramma's ook altijd heel erg, maar volgens mij is Expeditie Robinson echt de uitzondering op de regel. Dit programma is op zo veel vlakken zo ontzettend zwaar, dat het echt niet je prioriteit is om erover na te denken hoe je overkomt. Je zit daar in een bubbel; je moet je de hele dag concentreren op het zoeken van eten, het winnen van proeven, de eilandraad. Je bent totaal niet bezig met hoe je over gaat komen als het twee maanden later uitgezonden wordt  Er zullen vast wel mensen meedoen die denken dat ze aan imago-building gaan doen, maar daar is het gewoon het format niet voor. Misschien zie je het in het begin wel, maar op een gegeven moment laat iedereen dat ge- woon los en brokkelt het af.

Vond je het erg moeilijk om 'het spel' te spelen en rücksichtslos te backstabben ?!
Ik wist van tevoren dat dat voor mij een moeilijk ding zou worden. Ik wist dat ik in een omgeving zou kunnen komen waar mensen omwille van het spel zouden gaan zitten haaibaaien of backstabben. Ik zou het ook heel moeilijk vinden om dat soort dingen zelf te doen. Ik kan daar niet op zo'n klinische manier keuzes in maken. En verder moeten mensen maar gewoon gaan kijken hoe ik dat heb aangepakt.

Het volledige interview met Valentijn is te lezen in de Gay&Night van september 2013

'Expeditie Robinson' is vanaf donderdag 29 augustus elke week te zien op RTL5 tussen 20.30 uur en 21.30 uur.

bronnen: Gay.nl / Gay&Night / YouTube.com