maandag 7 oktober 2013

► Bioscoop-aanrader: "Chez Nous" → Een 'Roze' Feel Good Misdaadkomedie ‼


                     
Film  →  Een roze feel good misdaadkomedie, zo zou je Chez Nous van regisseur Tim Oliehoek kunnen beschrijven. Frank Houtappels tekende voor 't scenario, dus dat zit geramd. De hoofdrol is voor acteur Alex Klaassen, die als travestiet Bertie iedere avond de show steelt op het piepkleine toneel van Chez Nous.

Bertie woont boven 't café en is de onechte zoon van kroegbaas Adje (John Leddy). Adje heeft er een financiële puinhoop van gemaakt en kampt met gezondheidsproblemen. Reden dus voor de stamgasten om een list te bedenken om een faillissement tegen te gaan.

Die list is een ambitieuze kraak, die kan worden gezet met behulp van Bertie's biologische vader (Peter Faber), een ex-crimineel. Die wordt wat snel geïntroduceerd en aan de ingewikkelde vader-zoonrelatie wordt onvoldoende recht gedaan, maar goed voor te veel drama was geen tijd.

De tweede helft is er echt een om vrolijk van te worden, met als hoogtepunt de Canal Parade.

Oliehoek filmde de sleutelscènes tijdens het massale evenement en slaagde daar goed in.

Thomas Acda en Isa Hoes vormen een mooi filmkoppel, Achmed Akkabi ontroert en in de grote finale schittert Anita Meijer. Een film om vrolijk van te worden.

bron: Telegraaf.nl - Annet de Jong


CHEZ NOUS

Dragqueen Bertie is in de mooi vormgegeven film 'Chez Nous' een persoonlijkheid die met verve de film weet te dragen.

Chez Nous is typisch zo'n film die alles in zich heeft om fenomenaal de plank mis te slaan. Het verhaal gaat over een dragqueen met een passie voor Anita Meyer, die een verloren gewaande vader leert kennen en met vrienden een slapstickachtige diamantroof voorbereidt - tijdens de Gay Pride.

Het is een groot plezier te zien hoe de film de voor de hand liggende valkuilen behendig weet te omzeilen. Chez Nous werd geschreven door Frank Houtappels (Gooische Vrouwen, Ellis in Glamourland), geregisseerd door Tim Oliehoek (Vet Hard, Spion van Oranje) en gespeeld door acteur Alex Klaasen.

Dit trio heeft bewerkstelligd dat de film de extravaganza omarmt, mét een dikke knipoog, maar zonder 'incrowd' of bespottelijk te worden. Eerder feelgood dan Geer-en-Goor-fout. Voor zover iets met zo veel glitters welafgewogen kan worden genoemd, is het precies dat.

Dat begint al met Klaasen, die dragqueen Bertie een persoonlijkheid weet te geven onder de enorme pruiken waar ze steeds onder dreigt te be- zwijken. Chez Nous scoort zoals alle BosBros-producties punten op vormgeving.

Een groot kind is Bertie, dat gedwongen wordt volwassen te worden als zijn beschermde wereld, homokroeg Chez Nous, door geldgebrek wordt bedreigd.

Zo zijn alle vrienden, homo en hetero, die zich verzamelen in 't café typetjes - hallo Marokkaanse net-uit-de-kasthomo, dag meneer-doorsnee- advocaat die nu eenmaal van mannen houdt - maar wel typetjes die je ongeacht de eigen seksuele geaardheid kunt omarmen. Vooral John Leddy geeft zijn rol als kroegbaas in deze komedie een mooi laagje tragiek mee.

Het verloop van hun avonturen laat zich voorspellen, alles valt wel heel mooi op zijn plek en halverwege gaat de vaart er even uit als Klaasen vooral loopt te mokken, maar dat mag de pret niet drukken. Veel grapjes zijn leuk, Tim Oliehoeks timing klopt en de acteurs (Thomas Acda en Achmed Akkabi) gaan er vol voor. Dit is waarom Chez Nous werkt: het is met heel veel liefde gemaakt.

De stuwende kracht bij dit alles is de muziek van Anita Meyer, iets waar componist Fons Merkies leuk mee speelt op de soundtrack  Slim van
de zangeres om haar medewerking te verlenen aan Chez Nous: showvrouw Bertie brengt haar nummers tijdens optredens als een cri du coeur, waarmee het campy bovenlaagje, precies zoals gebeurt in de film, wordt voorzien van een warm kloppend hart.

bronnen: Volkskrant.nl - Floortje Smit / YouTube.com