woensdag 13 november 2013

Vlaams Parlement steunt oproep om Russische mensenrechten te respecteren


                   
Het Vlaams Parlement schaart zich achter de verklaring die de negentien Europese ministers van Sport vorige maand hebben gedaan tegen discriminatie en voor de vrijheid van personen om voor hun opvattingen en seksuele geaardheid uit te komen. De motie die dit vroeg werd woensdag door het Vlaams Parlement goedgekeurd.

De motie die de Vlaamse regering oproept om zich achter de verklaring van de Europese ministers van Sport te scharen werd ingediend door volksvertegenwoordigers Jan Roegiers (sp.a), Piet De Bruyn (N-VA), Johan Sauwens (CD&V), Peter Gysbrechts (Open VLD), Bart Caron (Groen) en Ulla Werbrouck (LDD). Naast de aanvaarding van het door de ministers van Sport opgestelde document roept de motie ook op om dit stand- punt mee te delen aan 't Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) - 't Internationaal Olympisch Comité (IOC) en de Russische ambas- sadeur in België. Aan deze laatste wordt ook een antwoord gevraagd.

De motie werd door 107 volksvertegenwoordigers aangenomen. Onder de tegenstemmers zaten drie vertegenwoordigers van het Vlaams Belang en Gerda Van Steenberge (Onafhankelijke, ex-Vlaams Belang).

Frank Creyelman (Vlaams Belang) stemde, volgens de website van het Vlaams Parlement, tegen omdat er in de motie beweringen staan die al door de Russische overheid werden weerlegt. "Ik heb me onthouden, niet omdat ik het niet eens ben met het feit dat het volledig ontoelaatbaar is dat iemand vanwege zijn seksuele of andere voorkeur in elkaar kan worden geslagen. Dat staat buiten kijf, dat is verwerpelijk. Alleen staan er in deze motie een aantal onjuistheden over de Russische situatie en wetgeving en een aantal beweringen die ondertussen door de Russische overheid al officieel zijn tegengesproken. Uiteraard zijn er problemen in Rusland, maar die zijn er ook in dit land. Om toch een aantal nuances toe te voegen, heb ik me onthouden", aldus Creyelman.

De opmerkelijkste reden om tegen te stemmen mogen we wel op het credo schrijven van Gerda Van Steenberge. "Ik sta volledig achter de in- houd van de motie, maar ik heb me onthouden omwille van de mensen die het getekend hebben".

"Dat is de politiek van de andere partijen altijd geweest, al die jaren. Jullie stemmen tegen een voorstel van resolutie, niet omwille van de in- houd maar van de personen die 't tekenen. Ik doe dat nu ook. Mijnheer Roegiers, uw naam staat me nu eens tegen, en daarom stem ik tegen".

bron: GayLive.be