dinsdag 7 januari 2014

Arie Boomsma | Transgenderprogramma: 'Hij is een Zij' vanaf 07 januari 2014

TV  -  In 'Hij is een Zij' volgt Arie Boomsma zes jonge mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren en een lange weg gaan om van vrouw man te worden of andersom. Hij is een Zij volgt deze transgenders meer dan een jaar in de hoop beter inzicht te kunnen geven in wat zij doormaken.

'Hij is een Zij' telt zeven afleveringen waarin Mick, Bo, Arjon, Martin, Sophie en Freddie centraal staan. Bo staat bijvoorbeeld nog helemaal aan het begin van haar transitie van man naar vrouw en hoopt snel te mogen beginnen met geslachtshormonen, Arjon daarentegen maakt zich klaar voor de geslachtsveranderende operatie, waardoor hij definitief een man wordt.

Arie Boomsma volgt de jongeren niet alleen gedurende 't medische traject, maar ook in hun dagelijks leven met de daarbij behorende vooroor- delen, teleurstellingen en (on)begrip  Maar vooral ook de overwinningen. Want wanneer vertel je bijvoorbeeld aan je klasgenoten dat je trans-gender bent ?! Hoe ga je om met reacties van collega's of vrienden ?! En hoe vul je je leven opnieuw in na de geslachtsverandering ?!

Transgenders hebben onvrede met het lichaam waarin ze geboren zijn. Ze voelen zich van binnen anders dan hun uiterlijk doet vermoeden. Na hun coming-out kunnen ze eindelijk gaan worden wie ze zijn. Een moeilijke weg met vaak vele hindernissen. Maar waarom kiezen ze dan toch voor deze weg ?!

Een aantal quotes van de zes jongeren die gevolgd worden in de reeks:

Mick: "Ik zag er ook niet uit als meisje. Ik denk dat heel veel mensen denken dat het een fase is, of een psychische ziekte of misschien zelfs in de war. Maar ik ben helemaal niet in de war".

Bo: "Ik heb me altijd al zo gevoeld zoals nu. Het gevoel dat je vrouw bent. Iedere ochtend doe ik erg mijn best om er zo vrouwelijk mogelijk uit te zien, het is meer dan een verkleedpartij".

Arjon: "Sinds de laatste operatie klopt het voor mij en ben ik ongelofelijk trots op mezelf" ‼

Martin: "Don't dream your Life, Live your Dream ‼ Hiermee wil ik duidelijk maken dat je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt. Ga je dromen achterna en laat ze uitkomen".

Sophie: "Transgender zijn is als buiten de lijntjes tekenen, je krijgt te horen dat het zo niet hoort, maar het kan wel gewoon. Daar word ik vro- lijk van, want het is de enige manier waarop ik mijzelf kan zijn en dat voelt nou eenmaal goed" ‼

Freddie: "Als je meisjeskleren droeg dan voelde je aan alles, dit klopt niet".

Voor meer informatie en het bekijken van de eerste aflevering → Klik op deze Link:  KRO - Hij is een Zij ‼

Hij is een Zij    Vanaf dinsdag 7 januari    7 afleveringen  →  Bij de KRO op Nederland 3    21.55 uur

bronnen: KRO.nl - Hij is een Zij / YouTube.com