woensdag 26 maart 2014

België | 'Als hij geen Homo was geweest, dan zou ik hem niet hebben gedood'


Raphaël Wargnies nam bij het begin van de tweede zittingsdag van zijn assisenproces in Luik kort het woord. Hij kondigde aan de rest van zijn proces niet te willen bijwonen en erkende de voorbedachtheid en het 'homofobe karakter' van de feiten. De beschuldigde ver- klaarde dat hij zich niet meer herinnert 't slachtoffer te zijn geweest van een verkrachting, de reden die hij naar voren had geschoven om zijn daad te rechtvaardigen. "Als hij geen homoseksueel was geweest, zou ik hem niet hebben gedood", aldus Wargnies.

De 36-jarige Raphaël Wargnies bracht Jacques Kotnik (61) om het leven met zes hamerslagen, op 25 juli 2012 in het Parc d'Avroy in Luik  De beschuldigde gaf aan dat hij zich wilde wreken op homoseksuelen en bij toeval een slachtoffer had uitgekozen.

Bij het begin van de zitting wenste Raphaël Wargnies een verklaring af te leggen over drie punten die op hem wegen. De beschuldigde ziet af van het idee om zich te verdedigen. "Er is wel degelijk sprake van voorbedachtheid van de feiten. Dat is een eerste zaak. Vervolgens: het is in- derdaad 'n homofoob misdrijf. Als hij geen homoseksueel was geweest, zou ik hem niet hebben gedood  Ten slotte: sinds gisteren heb ik nage- dacht over de verkrachting waarvan ik had gemeld het slachtoffer te zijn geweest. Bij die reflectie is bij mij twijfel gerezen  Ik heb niet langer enige zekerheid dat ik slachtoffer was van een verkrachting. Ik moet eerlijk zijn en het toegeven", zo kondigde Raphaël Wargnies aan.

Nadien verklaarde hij het vervolg van zijn proces niet langer te willen bijwonen  Hij wil terugkeren naar de gevangenis van Lantin. De assisen- voorzitter wilde hem nog overtuigen te blijven, maar de beschuldigde wond zich op en riep dat hij naar de gevangenis wilde terugkeren.

De zitting werd daarop geschorst in afwachting van overleg tussen Wargnies en zijn advocaten. De meesters Roumans en Reynders kunnen mo- gelijk conclusies opstellen zodat hun cliënt eventueel bij verstek berecht kan worden.




bronnen: HLN.be - Het Laatste Nieuws / RTL.be (Video)