dinsdag 30 december 2014

USA – Ohio | "17-jarige Transgender post afscheidsbrief online na zelfmoord"

Een paar uur nadat de 17-jarige 'Leelah Alcorn' eergisteren zelfmoord had gepleegd, verscheen er op het sociale medium 'Tumblr' een hartverscheurende afscheidsbrief van het meisje dat transgender is. "Als je dit leest, dan betekent dat dat ik zelfmoord heb ge- pleegd".
Leelah, die werd geboren als Joshua, pleegde zelfmoord door voor een vrachtwagen te springen op een snelweg in de Amerikaanse staat Ohio. Een paar uur later verscheen er op Tumblr een afscheidsbrief van het meisje. Ze had het bericht zo ingesteld dat het op een bepaald tijdstip online zou komen.

"Als je dit leest, betekent het dat ik zelfmoord heb gepleegd en deze brief niet heb verwijderd. Wees niet verdrietig, het is beter zo", begint de af- scheidsbrief van Leelah.

Het meisje neemt het haar christelijke ouders kwalijk dat zij er nooit voor haar zijn geweest, meldt Daily Mail. Ze was blij toen ze ontdekte dat transgenders bestonden en ze niet de enige was die het gevoel had dat ze in het verkeerde lichaam was geboren. "Toen ik erachter kwam dat ik transgender was, vertelde ik het gelijk aan mijn moeder. Zij reageerde gigantisch negatief".

'Transgender zijn is geen fase'
Het was een fase, Leelah zou nooit een meisje worden en God maakte geen fouten waren een aantal voorbeelden van de dingen die Leelah's moeder tegen haar zei. Het meisje roept alle ouders op om nooit tegen hun kinderen te zeggen dat transgender zijn 'slechts' een fase is. "Hierdoor gaan ze zichzelf alleen maar haten. Dat is precies wat het met mij deed".

Het hart van Leelah brak toen op haar zestiende verjaardag bleek dat haar ouders Leelah geen toestemming gaven om te transformeren naar een vrouwenlichaam. "Ik zal nooit helemaal eruit zien als een vrouw, hier moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen. Hierdoor zal ik nooit gelukkig zijn. Of ik leef de rest van mijn leven als een eenzame man die een vrouw wil zijn, of als een nog eenzamere vrouw die zichzelf haat".

Leelah vraagt mensen om te kijken naar het aantal zelfmoorden van transgenders in het afgelopen jaar. "Ik wil dat iemand daar naar kijkt en denkt 'Dat is erg' en het oplost. Maak de maatschappij beter, alsjeblieft".

Woest
Op sociale media is er veel commotie over de manier waarop Leelah werd behandeld door de mensen om haar heen. Inmiddels is er een Facebook pagina opgericht voor haar, genaamd: "Justice for Leelah Alcorn".

In de brief laat ze ook weten ze de opbrengst van alle spullen die ze heeft schenkt aan organisaties die zich inzetten voor transgenders: "Het maakt me niet uit naar welke".

Zie ook: 
17-jarig Transgender-meisje pleegt zelfmoord en laat oproep achter op Tumblr  /  Leelah Alcorn → Wikipedia  (Engels)     
Leelah's moeder: "Ik hield onvoorwaardelijk van mijn zoon"  /  Leelah's moeder: "Ik hield heel veel van mijn zoon"

bronnen: AlgemeenDagblad.nl / DailyMail.co.uk