donderdag 7 mei 2015

NPO Spirit – NCRV – Reportage | Joëlle: "Ik ben Christen, mijn vader is Homo"


Joëlle Bakhuis maakte www.verscheurd.nl een platform voor gelovige homo's en hun naasten. Haar inspiratie is de Amerikaan Justin Lee, die het boek "Torn" (Verscheurd) schreef over christen zijn en erachter komen dat je homo bent. Joëlle is zelf gelovig, hetero maar dochter van een homo-vader.
Joëlle: "Toen ik 16 was hoorde ik van mijn moeder dat mijn vader homoseksueel was. Dit was zo'n taboe, ik heb er jarenlang nooit met iemand over gepraat". Inmiddels heeft ze haar vader en zijn vriend omarmd en vecht ze tegen vooroordelen over homo's. Joëlle wil met Verscheurd.nl het onderwerp homoseksualiteit binnen christelijk Nederland bespreekbaar maken.
"Onder christenen leeft vaak de overtuiging, dat als je homo bent er iets mis is gegaan in je jeugd, en dat je genezen kan worden. Of mensen zijn bang dat homoseksualiteit besmettelijk is. Het is heel verdrietig om tegen die vooroordelen aan te moeten lopen", zegt Joëlle.

Spirit24.nl
De Amerikaanse Justin Lee is vrijdag 8 mei in Nederland. Justin Lee is een bekende christelijke homo-activist en schrijver van het boek       
"Torn" (Verscheurd). Hij heeft ook in Nederland veel fans. Joëlle Bakhuis verslond het boek van Lee, en maakte de Nederlandse website www.verscheurd.nl een platform voor gelovige homo's en hun naasten.
Joëlle is zelf gelovig, hetero maar dochter van een homo-vader. Ze durfde jarenlang niet over dit taboe te praten. Inmiddels heeft ze haar vader en zijn vriend omarmd en vecht ze tegen vooroordelen over homo's. Joëlle wil met Verscheurd.nl het onderwerp homoseksualiteit binnen Christelijk Nederland bespreekbaar maken. "Gezinnen raken verscheurd doordat mensen verschillend denken over homoseksualiteit, dat is vreselijk en dat kan niet Gods bedoeling zijn", zegt Joëlle. 

De organisatie 'Zinvloed' organiseert de ontmoeting met Justin Lee op vrijdag 8 mei om 20.00 uur in Ottone, Kromme Nieuwegracht 62 in Utrecht (Ottone is onderdeel van De Winkel van Sinkel). De kaarten zijn gratis. Kijk op: www.zinvloed.nl

Zie ook:  GaySite.nl - GayVideo | "Mijn vader is Homo"
bronnen: NCRV - NPO Spirit - Eva de Boer