maandag 6 juli 2015

Ede – Niels (19) – Gay in Bible Belt | "Zo is het om Gay te zijn in de Bible Belt"

Hoe is het om gay te zijn in de Bible Belt ?! Volgens fotograaf 'Niels Scheurwater' (19) een beetje zoals op het eerste plaatje hier links boven. De foto was vorige week drie dagen lang te zien in de serie 'Gay in de Bible Belt'. De fotograaf Niels Scheurwater verbeeldde zijn eigen 'coming out' in foto's als afstudeerproject.

Niels woonde en studeerde in Bible Belt-stad Ede, en juist daarom koos hij dit onderwerp: "Ik wilde aan de buitenwereld laten zien hoe het was om gay te zijn in een zeer christelijke omgeving. Ik hoopte zo iets te betekenen voor andere jongeren die hier mee zitten". 

Van Bible Belt naar Amsterdam
Opgroeiend in de Bible Belt werd Niels veel gepest. Dat hij homo was wist hij allang, maar in zijn christelijke omgeving durfde hij er niet over te praten. Met zijn afstudeerproject probeerde hij dat taboe te doorbreken.

Inmiddels woont Niels sinds een paar maanden in alles-kan-Amsterdam. Een wereld van verschil zou je denken. "Het is een heel andere omgeving", zegt Niels, "maar er is voor mij weinig veranderd". Amsterdam was voor hem geen toevluchtsoord. "Ik ben nooit weggevlucht. Ik ging naar Amsterdam voor m'n bedrijf, niet om ineens los te gaan". 

Zo is Niels er nog niet over uit hoe hij zijn geloof kan rijmen met homoseksualiteit. "Ik ben er zelf nog niet over uit. Het is voor mij nog steeds een struggle".

Pittige reacties 
De reacties op de foto's waren lang niet altijd positief. "Sommige reacties waren best wel pittig. Maar dat verwachtte ik ook wel, ik koos zelf zo'n provocerend onderwerp". Toch kreeg Niels ook heel veel positieve reacties. Jongeren die ineens diepe gesprekken wilde voeren over gay-zijn in de gelovige scene. Hij kreeg zelfs berichten van oud-pesters: "Dat ik jou pijn heb gedaan, dat zag ik nooit zo in".

Niels heeft in elk geval zijn doel bereikt: het onbespreekbare bespreekbaar maken. "Ik heb achterlijk veel berichten gehad tijdens de expositie. Ook mensen die mij niet kenden die zeiden erg te respecteren wat ik doe". 

Tegen andere homoseksuele jongeren die zich niet vrij voelen in hun omgeving, zegt Niels: "Maak het openbaar. Ik heb 't heel erg opgekropt en dat heeft me echt tegengewerkt".

Niels is ervan overtuigd dat kunst een mooie vorm is om taboes te doorbreken. Juist door een kunstvorm te kiezen kunnen moeilijkere onderwerpen worden aangesneden. "Iedereen is vrij zijn eigen interpretatie te geven aan de foto's".

Hij wil zijn publiek dan ook niet sturen met de serie. "Ik laat het een beetje open. De serie eindigt met twee jongens, maar ze hebben geen contact". Het onderwerp is nog niet afgesloten, voor Niels. "Nu ik merk hoeveel ik kan betekenen met mijn foto's, wil ik daar meer mee gaan doen in de toekomst".

bronnen: NOS.nl / YouTube.com