dinsdag 21 juli 2015

Pridestream | "De hele wereld kan dit jaar meevaren met A'dam Botenparade"

Vanaf vandaag is de website Pridestream.org live. Een initiatief van de Amsterdam Gay Pride, KPN en een groep creatieve bureaus dat mensen overal ter wereld virtueel kunnen meevaren in een volledige 360 graden ervaring bij de Botenparade tijdens de Amsterdam Gay Pride op 1 augustus aanstaande. Ook kunnen zij hun Pride tonen door een foto of video op te nemen die op de boot getoond wordt. Zo kunnen mensen die niet vrij zijn om zichzelf te zijn ook voelen hoe het is om mee te varen tijdens de Amsterdam Gay Pride en toegejuicht te worden. Vrijheid om te zijn wie je bent is namelijk lang niet overal vanzelfsprekend.

Genoeg plek voor iedereen
Op de 'lege' boot staat een camera die 360 graden streamt zodat ook mensen waarvoor Gay Pride niet vanzelfsprekend is toch kunnen voelen hoe het is om toegejuicht te worden door duizenden mensen. Op 1 augustus is deze stream live te volgen via Pridestream.org. Maar nu al kan iedereen die virtueel wil meevaren 'instappen' door een persoonlijke video op te nemen op Pridestream.org. Naast de camera is de boot voorzien van LED-schermen waarop deze boodschappen vertoond zullen worden tijdens de Botenparade. Omdat er landen zijn waar vrijheid minder vanzelfsprekend is, kunnen mensen een regenboogfilter activeren waardoor zij anoniem en onherkenbaar in beeld zijn. Op de boot is plaats voor iedereen wereldwijd om hen een gevoel van vrijheid en acceptatie te geven. Het aantal mensen dat 'virtueel' meevaart, zal ook op deze schermen te zien zijn.

Een gevoel van vrijheid
"Hier in Nederland vinden we het heel normaal om ons vrij te voelen. Met deze boot maken we een statement: deze vrijheid is niet overal ter wereld vanzelfsprekend. Door de ervaring van de Botenparade tijdens de Amsterdamse Gay Pride met de wereld te delen, willen we een stukje van het gevoel van vrijheid meegeven aan iedereen die dit niet kan of mag ervaren", aldus Coen Olde Olthof, Senior Vice President Marketing & Online, van KPN. "KPN werkt mee aan het initiatief omdat wij vinden dat iedereen het gevoel van vrijheid en acceptatie moet kunnen ervaren. Dit zien we ook terug in KPN Pride. Dat is een vereniging van LHBT-werknemers van KPN wereldwijd die zich samen sterk maken om dat gevoel van acceptatie en vrijheid ook buiten KPN te verspreiden".

Innovatieve technologie
De Pridestream past innovatieve technologie toe: op de website Pridestream.org kan iedereen wereldwijd inloggen en via een stream de Botenparade beleven alsof ze zelf op de boot staan. Een volledige 360 graden camera geeft zowel beeld als geluid weer: de muziek op de boot en het toejuichen van de mensen langs de kant. Vanaf elk device kan iedereen volledig om zich heen kijken en ervaren hoe het is om mee te varen. Naast een camera is de boot voorzien van LED-schermen met video's van mensen van overal ter wereld, die laten zien dat zij ook (virtueel) meevaren. Voor landen waar de Gay Pride niet vanzelfsprekend is worden er op de site een aantal privacy tools aangeboden zodat ook daar mensen kunnen meevaren.

Ciaran Woods, Producer bij MediaMonks, vult aan: "Het is fantastisch om te zien dat initiatieven als de Pridestream gerealiseerd kunnen worden met behulp van digitale expertise en innovatie. Met dit project is het mogelijk om iedereen, waar ook ter wereld, volledig op te laten gaan in de bijzondere ervaring van acceptatie en vrijheid tijdens de Botenparade in Amsterdam".   

De 'lege' boot representeert op een unieke manier het thema van de Amsterdam Gay Pride dit jaar: 'Share'. De 'lege' boot laat mensen die niet in vrijheid hun Pride kunnen tonen virtueel meevaren met Amsterdam Canal Parade. Vaar ook mee op 01 augustus 2015.

Over Amsterdam Gay Pride
Om aandacht te blijven vragen voor de mensenrechten in het algemeen en de acceptatie en gelijkheid van LHBTI's in het bijzonder, wordt jaarlijks de Amsterdam Gay Pride gehouden. De Amsterdam Gay Pride is een groots feest en tegelijkertijd een indrukwekkend pleidooi voor de emancipatie van de homo-, lesbo-, bi-, transgender- en interseksegemeenschappen. De stichting Amsterdam Gay Pride faciliteert en organiseert samen met haar partners een negen dagen durend festival, dat een scala aan evenementen biedt op het gebied van debat, kunst, theater, film, (dance)feesten en sport. Het thema van 2015 is 'Share'. Delen is vermenigvuldigen: gedeelde vreugd is dubbele vreugd en dat geldt ook op het gebied van de liefde. Delen is naast nemen ook accepteren en geven. Onder het motto: 'Share love, love differences' roept de organisatie iedereen op om zijn of haar verhaal te vertellen en dit te delen. Het festival start op zaterdag 25 juli en duurt tot en met zondag 2 augustus 2015.

Meer informatie:  www.AmsterdamGayPride.org
Waarom KPN ?!
Met zijn merkmissie 'Voel je vrij' wil KPN mensen laten ervaren dat technologie het leven kan verrijken. Hierdoor worden nu ervaringen mogelijk, die eerder nog ondenkbaar waren. In producten, campagnes en met initiatieven als Pridestream. Met 'voel je vrij' communiceert KPN zijn ICT-technologie die iedereen een gevoel van vrijheid kan laten ervaren.

Over de Partners
Reclamebureau N=5 bedacht het concept en realiseerde dit initiatief samen met Mediamonks, Dutchview, Coopr en vele andere partners die belangeloos mee werkten aan dit project.

Links naar ander "Nieuws uit Amsterdam":

bronnen: Coopr.nl - Marcel Withoos / AmsterdamGayPride.nl / Pridestream.org / YouTube.com