zondag 2 augustus 2015

Nasser El-Ahmad | "Ik hoop dat ik anderen kan inspireren met mijn verhaal" ‼

Op achttienjarige leeftijd heeft de Duits-Libanese Nasser al veel meegemaakt. Hij werd mishandeld, gedrogeerd en ontvoerd door zijn eigen familie en sleepte hen vervolgens voor de rechter. Nu heeft hij geen contact meer met zijn familie, maar kan hij wel het leven leiden dat bij hem past. Dit weekend viert hij die vrijheid tijdens de Amsterdam Gay Pride. Gay.nl sprak de jonge activist over zijn tumultueus verleden, zijn werk als activist en zijn toekomstdromen.

Het was oktober 2012 toen Nassers ouders achter zijn geaardheid kwamen. "Ik vertelde een klasgenoot over mijn seksuele voorkeur en zij vertelde dit door aan een vriendin. Op een gegeven moment wist de hele klas ervan en heeft iemand het kennelijk aan mijn ouders verteld". Voor zijn ouders was dit onacceptabel; zij zagen homoseksualiteit als een doodzonde. Zijn vader dreigde hem te vermoorden, een oom gooide kokend water over hem heen en zijn moeder moest veel huilen. Nassers thuissituatie werd zo ondragelijk, dat hij vluchtte. Hij was toen vijftien jaar oud.

Na ruim een week ging hij terug, maar kreeg vervolgens van zijn vader te horen dat hij verloofd was. "Binnen een paar weken zou ik moeten trouwen met een Libanees meisje. Het idee alleen al maakte me gek". Nasser liep weer weg. De kinderbescherming bracht hem onder in een beschermde woongroep. Zijn ouders werden uit de ouderlijke macht ontzet.

Ontvoerd door familie
Later zocht de tiener toch weer contact met zijn moeder. Zij vroeg hem langs te komen en beloofde dat zijn vader er niet zou zijn. Maar zijn vader was er wel en een aantal ooms ook. Ze gaven hem thee. Dat er een slaapmiddel in zat, realiseerde Nasser zich pas toen hij in een auto wakker werd. Zijn ouders wilden hem meenemen naar Libanon.

Een internationaal aanhoudingsbevel leidde ertoe dat aan de Roemeens-Bulgaarse grens een einde kwam aan de reis. Terug in Berlijn besloot Nasser dat hij een proces tegen vader en twee ooms wil beginnen. "Ik weet zeker dat ze me mee naar Libanon wilden nemen om me te vermoorden. In Berlijn zouden ze er straf voor krijgen, maar daar konden ze er mee wegkomen". 

'Mijn vrienden zijn mijn familie'
Nasser wilde met de rechtszaak mensen bewust maken van dit probleem. "Ik ben niet de enige die dit heeft meegemaakt. Gedwongen huwelijken en eerwraak komen ook in Berlijn voor". 

De rechter legt in een summiere uitspraak de niet aanwezige aangeklaagden geldstraffen op.
Sinds de rechtszaak heeft Nasser zijn ouders, zus en broers niet meer gesproken. "Zij beschouwen mij nu  niet meer als familie, al weet ik zeker dat vooral mijn jongste broertje er nog verdrietig om is. Ik hoop ook dat hij op een dag besluit om contact met mij te zoeken". De enige familie die Nasser nu heeft bestaat uit zijn vriendengroep in Berlijn. "Je familie kies je niet, maar je vrienden wel. Deze vrienden geven me de warmte en liefde van een familie. Zij zijn heel waardevol voor me".

LHBT-demonstraties
Tegenwoordig organiseert de Berlijner demonstraties voor homo-acceptatie in Neukölln, de wijk waar zijn ouders en veel andere moslims wonen. "Ik wil laten zien dat wij bestaan en ik hoop dat ook steeds meer moslims het debat aan willen gaan. Ik maak nu al regelmatig mee dat gesluierde vrouwen meelopen tijdens mijn demonstraties. Dat vind ik mooi en ontroerend".

Biografie
Inmiddels werkt de dappere activist ook aan een boek over zijn leven en zijn er zelfs plannen voor een film. "De afgelopen jaren zijn ontzettend intens geweest. Ik hoop dat ik anderen kan inspireren met mijn verhaal. We kunnen emancipatie bevorderen, maar daar moeten we dan zélf aan bijdragen". Het boek komt dit najaar uit, maar de film laat nog even op zich wachten. "Op dit moment zijn de plannen nog niet concreet, ik vermoed dat de film pas over drie à  vier jaar uitkomt".

Homo en Moslim
Vandaag is Nasser eregast op de VVD-boot tijdens de Amsterdamse Gay Pride. Hij vindt het heel belangrijk dat feesten zoals de Gay Pride worden georganiseerd. "Zolang homo's nog bang zijn om in het openbaar hun affectie te tonen en zolang transfobie nog zo'n groot probleem is, moeten we hier bewust aandacht aan blijven geven". Zijn grootste droom is dan ook dat hij in Berlijn overal zichzelf kan zijn, zonder rare blikken of opmerkingen te krijgen. "Ik ben homo, moslim en trots, daar is niks ongewoons aan".

Zie ook:  
  Duitsland - Berlijn – Nasser El-Ahmad (18) | "Homofobe vader bedreigt z'n Homo zoon"    
•  Nasser (18) werd ontvoerd omdat hij Homo is ... maar nu kan hij houden van wie hij wil

bronnen: Gay.nl / YouTube.com