maandag 14 september 2015

UK · Rusland · Oekraïne | "Elton John eist Homorechten van Vladimir Poetin" ‼

Elton John heeft zaterdag laten weten dat hij graag met de Russische president Poetin in gesprek zou gaan over de schending van homorechten in Rusland. "Ik wil graag een kopje thee met hem drinken om hem in te laten zien dat de wettelijke positie van homo's in Rusland belachelijk is. De kans dat mij dit lukt is klein maar ik kan het op z'n minst proberen", aldus de 68-jarige Britse zanger tegen BBC verslaggeefster Bridget Kendall.

"Ik zou tegen Poetin willen zeggen dat homoseksuelen niet de vijand zijn en wettelijke bescherming verdienen. Wees tolerant naar anderen, laten we samenwerken om de wereld te verbeteren en veroordeel homo's niet". De openlijk homoseksuele zanger voegde er aan toe dat Poetin hem waarschijnlijk na de ontmoeting achter zijn rug zal uitlachen. "Maar ik kan dan wel mijn geweten sussen en zeggen dat ik het geprobeerd heb".

Elton John deed zijn uitspraken zaterdag nadat hij in de Oekraïense hoofdstad Kiev het congres 'Yalta European Strategy Forum' had toegesproken. Hij riep tijdens zijn speech de Oekraïense bevolking op om zich maximaal in te zetten voor gelijke rechten voor alle inwoners, ongeacht hun afkomst of seksuele geaardheid. Ook had hij samen met zijn man David Furnish een officiële ontmoeting met de Oekraïense president Petro Porosjenko waarin hij aandrong op betere ondersteuning voor de LGBT-gemeenschap in het land.

"Het is treurig dat in een stad als Kiev een Gay Pride alleen gehouden kan worden op een geheime locatie en dan nog is de veiligheid van de deelnemers niet gegarandeerd", aldus John tegen Porosjenko. De Britse zanger verwees naar de Pride van afgelopen juni in Kiev die alles behalve gladjes verliep. John besloot met de mededeling dat hij zich de komende tijd meer zal inzetten voor de rechten van homoseksuelen wereldwijd. "Nu ik ouder ben wil ik mijn roem gebruiken om mensen door middel van muziek te raken en te verenigen om de boodschap van vrede en acceptatie te verspreiden".