zondag 8 november 2015

Homo's & Lesbiennes steeds vaker ouders | Een kind samen met een co-Ouder

Meer Dan Gewenst – De tijd dat kinderen alleen werden geboren in een traditioneel gezin is voorbij. Zo zijn er bijvoorbeeld lesbische koppels die samen met een homo-stel een kind willen krijgen. Er bestaat een belangen-organisatie die hiervoor speciale speeddates organiseert, en die avonden worden druk bezocht.

Co-ouderschap wint aan populariteit in Nederland. Steeds meer mensen, bijvoorbeeld homostellen, zoeken iemand buiten een relatie om waarmee ze een kindje kunnen krijgen.

Dit blijkt uit cijfers van Meer Dan Gewenst (stichting voor roze ouderschap). Door middel van speeddates en informatieavonden informeert de stichting mensen met deze gemeenschappelijke wens en brengt ze met elkaar in contact. "Een paar jaar geleden hadden wij over een heel jaar tijd misschien 120 bezoekers bij informatiemiddagen, dat aantal zit nu op 700", zegt bestuurslid Sara Coster.

Hooguit twee ouders
En de evenementen hebben succes; er zijn inmiddels 3 baby’s geboren van ouders die elkaar op zo'n speeddate ontmoetten.

Hanneke Felten van kenniscentrum ​Movisie bevestigt de trend: "Ik heb inderdaad de indruk dat het co-ouderschap toeneemt; combinaties van bijvoorbeeld een homo en twee lesbische vrouwen, of een single (vaak hetero) vrouw met een homokoppel of single homoman, lijken steeds vaker voor te komen".

Heel lang proces
Er zitten wel haken en ogen aan deze vorm van co-ouderschap. Een kind mag in Nederland volgens de wet maar twee ouders hebben. De ministerraad heeft een staatscommissie ingesteld die hier nu onderzoek naar doet. Die komt in 2016 met een advies of een kind ook meerdere juridische ouders kan hebben.

Sara Coster van Stichting Meer Dan Gewenst is zelf samen met een homoseksueel stel co-ouder van twee kinderen. Ze zegt dat mensen zich goed moeten beseffen dat alleen het eerste contact snel verloopt via de speeddatesessies. Mochten mensen daar een klik met elkaar hebben, volgt daarna nog een heel lang proces.

Eindelijk vader
Restauranteigenaar Rogier van der Linden wou ook graag een kindje van zichzelf. En dat is gelukt. Hij is nu sinds 7 weken vader van zijn dochtertje Jamie. "Ik heb altijd al een kinderwens gehad, ik had altijd al een beeld van mijzelf met kinderen op de achterbank in de auto. Toen ik eindelijk van mijzelf accepteerde dat ik op jongens viel, vond ik het heel erg moeilijk omdat ik wist dat ik geen vader zou worden".

Guinevere, de moeder van Jamie, kreeg een relatie in de periode dat zij en Rogier nadachten om te gaan co-ouderen. Rogier over Guins vriend: "We hebben aan hem een belangrijke steun gehad. Hij vond het heel belangrijk dat ik écht een vader zou zijn. Dat ik er ook zou zijn bij de minder leuke dingen. Ook ik 'moet' later dus naar de balletvoorstellingen en niet alleen mee met de leuke pretparkdagjes".​


bronnen: RTL·Nieuws.nl / MeerDanGewenst.nl