zaterdag 30 januari 2016

TVOH | "Maan de Steenwinkel (18) wint zesde seizoen The Voice of Holland" ‼

The Voice  ··  2015 - 2016  →  Zangeres Maan de Steenwinkel (18) uit het Noord-Hollandse Bergen heeft vrijdagavond de bloedstollend spannende finale gewonnen van het alweer zesde seizoen van de RTL4-kijkcijferhit The Voice of HollandMaan de Steenwinkel, door Anouk getypeerd als de polderversie van Beyoncé, wist niet wat haar overkwam toen de einduitslag bekend werd gemaakt  Tranen van geluk stroomden over haar wangen en ook haar coach Marco Borsato reageerde bijna euforisch en geëmotioneerd op de zege van zijn pupil.

Terwijl op de achtergrond de mede-finalisten - afvallers Jennie, Brace en Dave - ietwat teleurgesteld in de coulissen stonden toe te kijken kreeg de uiteindelijke winnares een ovationeel applaus van de tot op de laatste stoel uitverkochte TVOH-studio in het Hilversumse Mediapark. Ze werd uitvoerig met dikke zoenen gefeliciteerd door haar mede-kandidaten en natuurlijk presentatoren Martijn Krabbé, Wendy van Dijk en de andere coaches Ali B, Anouk en Sanne Hans (Miss Montreal). Marco Borsato omhelsde haar. Een legioentje fotografen was er als de kip- pen bij om de eerste plaatjes te schieten van de dolgelukkige Maan de Steenwinkel die een gouden toekomst wordt voorspeld. Hoe dan ook sleepte ze een platencontract in de wacht, brengt een single (In A Perfect World: een samenwerking met DJ Hardwell) uit en heeft voortaan een nagelnieuwe bolide voor de deur staan. 

De jonge zangeres imponeerde vrijdagavond met het nummer Halo van Beyoncé en zong samen met Borsato een vlijmscherp duet. Marco, die Maan omschrijft als een ontluikende bloem, over dat laatste: "Ze is een volwaardige duetpartner en nu al een ster". Miss Montreal prees haar stabiliteit: "Je bent altijd zo lekker chill".

Niet te bevatten
Nadat ze de prijs in handen had gekregen, reageerde haar vader Siebe vol ongeloof: "Dit is zo bijzonder, niet te bevatten. Vandaag zei ik nog 
tegen Maan: besef je wel dat je in de finale staat ?!  Nee pap, zei ze. Eigenlijk niet. Wij zagen haar week na week verder komen. Ongelofelijk ‼ Ik ben trotser dan trots". En de dolgelukkige winnares zelf: "Mijn insteek was in de blind auditions komen. Elke week bereidde ik me voor: nu kan het moment komen dat ik afval. Alleen dat kwam niet. Wauw ‼  Ik realiseerde het me niet echt, tot ik ineens in de finale stond. The Voice was het afgelopen jaar mijn leven. Dag in dag uit was ik ermee bezig. En echt: je kent de andere kandidaten zo goed dat je het de ander ook gunt. Dit is zo mooi want ik gun het Marco ook zo om op deze manier afscheid te kunnen nemen van The Voice. Hij heeft mij het afgelopen jaar geweldig geholpen".

De finale kende een paar opvallende momenten. Publiekslieveling Jennie Lena verdween als eerste van de vier finalisten van het strijdtoneel. Dit tot grote verbazing van vele TV-kijkers zo bleek uit reacties op sociale media. Nummer twee die afviel was Brace MacDonald, waardoor uiteindelijk Maan en Dave overbleven. Dave Vermeulen hield zich goed toen hij hoorde dat Maan de absolute nummer één was geworden ‼ "Nummer twee zijn is ook al fantastisch".

Bizar
Maan was ietwat zenuwachtig voor de finale. "Dit is zo bizar allemaal. Ik ben pas 18 jaar en dan maak je dit mee  In het begin was ik super 
onder de indruk van de andere, veel ervarener finalisten. Dat maakte me onzeker, maar nu ik ze beter heb leren kennen, weet ik dat zij ook hun onzekerheden hebben". Ze hoopt veel te gaan optreden 'en een eigen single op de radio zou fantastisch zijn'. "Het is heel leuk om te zien wat voor hype er om mij heen is ontstaan op social media. Op straat word ik nog niet herkend, maar ik ben wel van 500 naar 20.000 volgers gegaan op Instagram en krijg onwijs veel lieve berichtjes".

Ze werd door menigeen al voorzichtig getipt voor het goud. Anouk was daar nog niet zo zeker van, zo zei ze tijdens een van de liveshows. "Het lukt je nog niet om de juiste hoeveelheid gevoel in een lied te verwerken. En je timing klopt niet. Verder is je uitspraak niet optimaal".  Volgens tegeltjestekstenbedenker Borsato is mooie Maan hoe dan ook een 'ruwe diamant' die de komende jaren nog verder moet worden gepolijst. "Er liggen al meerdere nummers voor haar klaar", aldus Marco. De zangeres heeft als een eigen, 7-koppige band For Tuned die behoorlijk aan de weg timmert, en belangrijke, superhandige contacten in de vaderlandse muziekbusiness. Zo werkte dit getalenteerde 'hemellichaam' al samen met Ton Dijkman (drummer in de band van Borsato) en won ze met For Tuned de Radio 538 talentenjacht voor Warchild: de goededoelenorgani- satie waarvoor Marco ambassadeur is.

► De vorige edities van The Voice of Holland werden gewonnen door soulzanger Ben Saunders (seizoen 2010), harpiste-zangeres Iris Kroes (2011), powervocaliste Leona Philippo (2012), singer-songwriter Julia van der Toorn (2013) en trio O'G3NE (2014).

Zie ook:

bronnen: AD.nl - Algemeen Dagblad / YouTube.com