woensdag 22 juni 2016

Australië | Premier 'Malcolm Turnbull' belooft referendum over Homohuwelijk

Australië  →  Als het aan Malcolm Turnbull ligt, komt er nog dit jaar een 'plebiscite', een raadgevend referendum, over het openstellen van het huwelijk voor paren van hetzelfde geslacht in AustraliëMalcolm Turnbull zelf is voor openstelling, maar wil hoe dan ook eerst de mening van de Australische bevolking peilen. Oppositiepartijen zijn boos: zij willen de wet veranderen zonder verdere raadpleging.

Binnenkort gaan Australiërs (weer) naar de stembus voor een nieuwe regering. Mocht de coalitie van premier Malcolm Turnbull opnieuw de meerderheid winnen, dan komt er nog voor het eind van het jaar een volksraadpleging. Voorgaande regeringen wisten het openstellen van het huwelijk voor iedereen steeds "voor zich uit te schuiven"   Critici vinden dat Malcolm Turnbull nu hetzelfde doet door eerst de uitslag van de raadpleging af te wachten. De oppositiepartijen en campagnegroep Australian Marriage Equality willen meteen actie zien. "Zelfs als de huidige coalitie weer de grootste wordt, zullen we aansturen op een wetswijziging, in plaats van een raadgevend referendum", laten ze weten.

Hatespeech
► Een bijkomende reden dat veel 'LHBT-activisten' tegen een referendum zijn, is de angst om in de aanloop naar de verkiezing blootgesteld te worden aan discriminatie. Volgens Penny Wong, de eerste openlijk lesbische politicus in Australië en vooraanstaand lid van de oppositie, is het referendum een 'vrijbrief' voor hatespeech   "Veel LHBT's lopen niet hand in hand uit angst voor de reacties op straat  Ze doen zich anders voor dan ze zijn, thuis - op kantoor en op school. Geen enkele hetero politicus die voor een referendum is, weet hoe dat voelt. Ik ben niet tegen het referendum omdat ik de goede wil van Australiërs betwijfel. Ik ben ertegen omdat ik mijn relatie, mijn familie, niet 't onderwerp van onder- zoek, censuur en afkeuring wil laten zijn".

Anti-discriminatiewetgeving blijft tijdens de aanloop naar 't referendum gelden. De Australische regering onderzoekt nog of er geld beschikbaar wordt gesteld voor beide kampen.

'Toon leiderschap'
Tijdens het programma 'Q&A' uitte een moeder van een homo kritiek op de keuze van de premier. "Het is beledigend om te moeten stemmen over de vraag of mijn homozoon en -neef gelijk zijn aan hun broers en zussen. Ze zijn gelijk. De regering moet de huwelijkswetging aanpassen zonder mijn stem" ‼'

Zie ook:
bronnen: Gay.nl / TheGuardian.com / Facebook.com – Q&A