zondag 12 februari 2017

België - 'Laurent James' | De norm uitdagen hoe een man in 't leven kan staan

België  →  Laurent James (22) uit Antwerpen is 'genderactivist'   Hij maakt ook popmuziek. Hij wakkert de LGBT-strijd ook wat aan ‼

De Belgische krant De Morgen interviewde Laurent James (22) uit Antwerpen. Hij is een jongeman, met vrouwelijke kantjes  Hij noemt zich dan ook een genderactivist.

Op straat krijgt Laurent James verwijten naar zijn hoofd geslingerd. "Hoer", "Janet", "Tranny"  Maar zijn vrienden en familie steunen hem. "Ik identificeer me als man, maar wanneer ik in de spiegel kijk, zie ik een gezicht dat mooier is met make-up - en een lichaam dat beter staat met vrouwenkleding. Maar maakt mij dat een vrouwelijke man ?!  Een mannelijke vrouw ?!  Een transpersoon ?!  Genderneutraal ?!  Iets anders ?! ... Ik weet het niet, voel me ergens tussenin", vertelt hij in De Morgen.
                                  
                                                    
Muziek
Laurent treedt op in Antwerpen en wil het maken als popartiest. "Ook in de muziek zijn er genderstereotypen" ‼, stelt Laurent. "We leven in een wereld die draait rond de seksuele fantasieën van de 'heteroseksuele man' en ik heb het daar mee gehad. Ik wil de norm uitdagen hoe een man in het leven kan staan, op en naast het podium".

Toekomst
Maar Laurent is ook optimistisch over de toekomst.  "Als de populistische revival van de voorbije jaren één iets goeds heeft veroorzaakt, dan is het wel het dat minderheidsgroepen opnieuw wakker zijn geschud  De LGBT-gemeenschap dacht: we hebben het 'homohuwelijk' en daarmee is alles opgelost. Neen dus. Er is te weinig gestreden voor het demarginaliseren van heel wat aspecten binnen de LGBT-cultuur. Het populisme zet de zaken weer op scherp, er komt een tegenreactie. Mijn lichaam, mijn leven, mijn eisen".

bronnen: ZiZo-Magazine.be / DeMorgen.be