donderdag 25 mei 2017

UK - Jeanette · Interseksueel | "Artsen hebben me tot m'n 50ste voorgelogen"

Engeland  →  Artsen in het Verenigd Koninkrijk hebben in het verleden de interseksualiteit van patiënten geregeld verzwegen, blijkt uit onderzoek van de BBC. Een van die patiënten is de 71-jarige Jeanette.

Zij weet pas sinds haar vijftigste dat ze geboren is met mannelijke en vrouwelijke geslachtskenmerken, vertelt ze in een massaal bekeken video van de BBC.

Geen kinderen krijgen
Jeanette (71) is geboren met het Complete Androgen Insensitivity Syndrome (CAIS). Dit houdt in dat je (niet-ingedaalde) teelballen hebt - en je lichaam mannelijke hormonen omzet in vrouwelijke. "Toen ik twaalf was, werd mij verteld dat ik geen kinderen zou kunnen krijgen" ‼, zegt ze. "Ik was van slag, want ik wist niet wat er mis was met me. Maar toen ik veertien was begon ik het te begrijpen: ik werd ook niet ongesteld".

Litteken van twintig centimeter
Op haar zestiende werd ze geopereerd, maar waarom wist ze niet: "De reden werd verzwegen  Mijn moeder en de doktoren zeiden alleen maar dat ik een grote operatie nodig had". Na de ingreep werd ze wakker met een litteken van twintig centimeter over haar buik: En toen dacht ik nog: "Wat doe ik hier in hemelsnaam" ?!  Artsen hadden haar niet-ingedaalde teelballen weggehaald ... maar dit wist ze op dat moment nog niet  Op haar 28e trouwde Jeanette; sex met haar man was zo pijnlijk dat ze daarna niet meer kon lopen. Twee jaar later ging ze bij haar partner weg en durfde nooit meer met iemand naar bed te gaan.
                                   

                                 
Ik heb ontzettend gehuild
 Al die jaren wist ze niet waar dat litteken op haar buik goed voor was, tot ze op haar vijftigste tijdens een poliklinische afspraak haar medisch dossier op tafel zag liggen. "Testiculaire feminisatie", stond erop. Toen ze haar huisarts daarmee confronteerde, mocht ze het hele dossier door- lezen. En wat bleek ?!  Ze had gewoon een volgroeide baarmoeder. Jeanette: "Ik heb ontzettend gehuild".

Transparant
Ieuan Hughes, professor aan de Universiteit van Cambridge en deskundige in hormoonstoornissen, zegt dat het verzwijgen van interseksuali- teit in die tijd 'normaal' was: "De ouders werd geadviseerd om niet de waarheid aan hun kind te vertellen  Dit zou het kind - in die tijd - te veel schade aanrichten".  Maar nu hoeven we daar niet bang meer voor te zijn ‼, verzekert Ieuan Hughes: "Artsen zijn te allen tijde transparant tegen hun patiënten".

bronnen: LindaNieuws.nl – L'Homo / BBC.com / YouTube.com