zondag 15 oktober 2017

Lellebel - 20 jaar | "De grote 'Travestieten' van Nederland zijn hier begonnen"

Amsterdam  →  Hans Wijtenburg – ofwel Desiree dello Stiletto (beter bekend als Tante Dees) – runt de toko al sinds 1997.  "Ik wilde een multiculti-café beginnen in de Bijlmer", vertelt de vrolijk uitgedoste Desiree  "Dat lukte niet omdat de huurprijzen daar veel te hoog waren.  Ik kwam vaak langs de plek waar "De Lellebel" nu zit en zag dat de tent al een tijdje gesloten was ‼  Ik besloot met de eigenaar te bellen en die zag een Travestie-café wel zitten".

Maar waarom van een multicultureel café naar 'Travestie' ?!  "Een multiculti-café zou op deze plek niet werken. Dit stukje van de Utrechtsestraat is nu een ander gezicht dan twintig jaar geleden. Meerdere zaken waren gesloten of dichtgetimmerd. Er zat hiernaast een voetbal-café waar de ene na de andere crimineel binnen kwam lopen.  Een slecht stukje straat.  Dat is nu heel erg opgeknapt met allemaal leuke restaurantjes en een terras voor de deur".
                                             
                                           

Travestie was een beter idee. "Ik werkte daarvoor in 'n studenten-café waar ik Travestie-avonden organiseerde. Met de groep 'Sacres Soeurs' deden we bovendien shows in De Secret en De Biecht.  Ik besloot met dat idee 'De Lellebel' op te richten". Door haar trouwe fans had Desiree binnen de kortste keren vaste klanten.

bronnen: Winq.nl / Facebook.com – Winq.nl / YouTube.com